Enligt uppgifter från Mintel New Product Database (GNPD) har andelen utav veganvänliga produkter inom kosmetika produkter bland nylanseringar ökat med 175% mellan Juli 2013 och Juni 2018.
Undersökningen inkluderar förutom smink även hårvård och hudvård och ökningen beror främst på att kunder har blivit mer medvetna och inte nog med att de väljer produkter som inte har testats på djur men även aktivt väljer bort produkter som innehåller animaliska ingredienser som till exempel honung och bivax (används för att härda produkten).

Inte förvånande är det främst Millennials och Generation Z som leder utvecklingen genom att göra aktiva val och påverkan vid deras inköp.
Undersökningar visar att just dessa kunder är mer benägna att aktivt göra val vid inköp och handlar “plant-based” och fair trade oftare än andra generationer.
Det finns undersökningar som visar att den veganska kosmetika marknaden kommer vara värd över 20 miljarder dollar 2025.

Det har lett till att flera företag har uppmärksammat detta och företag som bland annat Milk Makeup som tidigare endast har sålt produkter som inte har testats på djur, gått över till att bli helt veganska genom att byta ut alla animaliska ämnen i deras produkter mot vegetabiliska. Företag som MAC och Sarya Couture Makeup har bytt ut djurhår mot veganska fiber i deras makeup borstar och Priti NYC erbjuder veganska och giftfria nagellack som ni hittar hos Swedish Beauty Factory.

Andra positiva nyheter är att Sainsbury’s i Storbritannien har tagit fram en helt vegansk kollektion bestående utav inte mindre än 119 olika skönhetsprodukter under deras egna varumärke Boutique och att en gigant som Sainsbury’s har bestämt sig för att göra den här lanseringen har lett till prispress och deras produkter är alla inom prisnivån två till sex pound.

Coty som är ett av världens största sminkföretag, med företag som Max Factor och Clairol inom produktportföljen har påbörjat sitt arbete med att få Leaping Bunny från Cruelty Free International (CFI) och först ut är deras märke CoverGirl som nu är helt fri från produkter som testas på djur och inom två år kommer de att ha certifierat ett annat utav deras märken enligt deras planer.
Sen får vi inte heller glömma Lush Cosmetics som är Sveriges egna vegan märke inom skönhet.

 

Källor: Bild: Salisbury’s

CoverGirl Cosmetics Becomes the Largest Beauty Brand to Earn Cruelty Free International’s ‘Leaping Bunny’ Certification

Sainsbury’s Just Launched 112 Own-Brand Vegan Makeup Products

Leave a Reply

Select your currency